PLATFORME EDUCAȚIONALE
PLATFORME
EDUCAȚIONALE ON-LINE
În
zilele noastre, când timpul este din ce în ce mai limitat, iar volumul de
informaţie foarte mare, platformele e-learning îşi fac destul de repede loc în
sistemul de învăţământ deoarece permit utilizarea mai eficientă a resurselor
materiale cât şi umane.
Un sistem de e-learning constă într-o experienţă planificată de predare- învăţare,
Platformele de învăţare
online, sau așa-numitele platforme e-learning, sprijină procesul de învăţare
individuală şi permit utilizatorilor să acceseze o serie de surse de informare
sau de medii online de dezbatere, pe teme diverse.Instruirea de tip
e-learning presupune utilizarea platformelor şi portalurilor educaţionale, a
tehnologiilor şi aplicaţiilor de nouă generaţie ale Internetului – generic
denumite web 2.0 – sau a rețelelor şi mediilor informatice sociale.
Platformele de învăţare
online îmbunătăţesc calitativ conţinutul învăţământului, conducând la
ameliorarea procesului instructiv-educativ prin însuşirea
unor procese de învăţare active şi autonome, creşterea interesului elevilor
pentru instruire, crearea unor medii noi de învăţare formală sau nonformală,
individuală şi în grup.E-learning-ul nu doreşte să
înlocuiască sistemele educaţionale tradiţionale ci să întărească procesul de
învăţare. A fost adoptat de unităţile de învăţământ ca o alternativă la
educaţia tradiţională, ea poate completa activitatea didactică din şcoală, dar
nu o poate înlocui.
Acest tip de platforme este destinat învățării active
din partea elevilor, având în vedere că generațiile actuale sunt obișnuite cu
lucrul pe calculator încă de mici. Ca profesori, putem să utilizăm această
abilitate a elevilor pentru a-i determina să-și folosească constructiv timpul
liber, cu activități specifice fiecărei discipline sau arii curriculare în
parte.
O platformă e-learning este un produs program având următorul set minimal
de cerinţe care să permit :
• asigurarea procedurilor privind instalarea, configurarea şi administrarea;
• utilizarea unei interfeţe prietenoase adaptabilă dinamicii procesului educaţional;
• utilizarea de suport logic de comunicare sincronă şi asincronă;
• administrarea şi monitorizarea informaţiilor;
• un management accesibil al conţinutului educaţional;
• utilizarea de module de editare de conţinut educaţional sub diverse formate;
• facilitarea autoevaluării offline prin proceduri asincrone şi evaluării online prin proceduri
sincrone a cunoştiinţelor asimilate;
• un program de pregătire continuă cu verificări parţiale pe tot parcursul procesului
educaţional;
• asistarea utilizatorilor în utilizarea software-ului educaţional;
• înregistrarea feedback-ului privind calitatea serviciilor educaţionale oferite, precum şi a
calităţii platformei educaţionale.
Aceste facilităţi tehnice au ca scop final întâmpinarea dorinţelor şi a nevoilor de instruire ale
studenţilor, pentru aceasta fiind necesară o bună corelare a aspectelor tehnice cu cele pedagogice.
Un mediu educaţional Web (WBCE – Web-Based Course Environment) este
un sistem de instruire foarte complex care conţine o platformă e-learning.
Unele instituţii îşi proiectează propriul WBCE, dar în general este utilizată o platformă d Unele instituţii
îşi proiectează propriul WBCE, dar în general este utilizată o platformă de elearning comercială (ex.
Blackboard, WebCT, Lotus). Ea poate fi utilizată atât în cadrul sesiunilor
de lucru la distanţă, dar şi în cadrul învăţământului având forma de zi, Internetul devenind un
instrument auxiliar al procesului de instruire din orice domeniu.
Majoritatea universităţilor româneşti au înfiinţat secţii de învăţământ la distanţă şi sunt în
curs de adoptare sau perfecţionare a unei platforme de învăţare. Consiliul Naţional de Evaluare şi
Acreditare Academică (CNEAA) a stabilit un set de Standarde privind utilizarea platformelor de
învăţământ electronic în învăţământul la distanţă. Acestea se referă la:
• servicii oferite studenţilor;
• resurse de învăţământ specifice;
• servicii oferite personalului didactic;
• accesibilitatea la serviciile oferite de platforma de învăţământ electronic;
• managementul calităţii serviciilor oferite de platformă;
• documente prezentate de instituţie.
Realizările e-learning-ului cuprind următoarele elemente care se grupează în jurul
studentului dornic de a obţine cunoştinţele necesare:
• Infrastructură - mulţimea de elemente hard şi soft care permite accesul la informaţiile pe
care studentul vrea să le însuşească.
• Conţinut - cunoştinţele sub formă electronică care acoperă tematica cursului (sub formă
de text, audio, video, simulări).
• Servicii – realizarea planurilor de învăţământ, relaţia cu învăţământul tradiţional, evidenţa
cunoştinţelor dobândite de studenţi, managementul capacităţii studenţilor, cerinţe pe care
orice realizare e-learning va trebui să le gestioneze în mod corespunzător.
Avantaje şi dezavantaje ale e-Learning
Avantajele acestui tip de învăţare sunt următoarele: accesibilitate, flexibilitate,
confortabilitate, utilizatorul putând hotărî singur, data şi ora la care se implică în activitatea de
instruire.
Faţă de sistemul tradiţional de învăţământ, e-learning-ul prezintă numeroase avantaje:
• independenţa geografică, mobilitatea – posibilitatea de a accesa conţinutul materialului
educaţional de oriunde şi oricând, cu ajutorul computerului personal şi a reţelei;
• accesibilitate online – o caracteristică importantă specifică acestui tip de educaţie, prin
care se înţelege accesul la educaţie prin Internet în timp real, de oriunde şi oricând, 24 de
ore din 24, 7 zile pe săptămână; nu există dependenţă de timp;
• prezentare concisă şi selectivă a conţinutului educaţional;
• individualizarea procesului de învăţare – fiecare instruit are un ritm şi stil propriu de
asimilare şi se bazează pe un anume tip de memorie în procesul de învăţare (auditivă sau
vizuală), parcurgerea cursurilor poate fi făcută treptat şi repetat, controlându-şi rapid
progresele, beneficiind de un feedback rapid şi permanent; unii subiecţi au un randament
mai bun în weekend, alţii la primele ore ale dimineţii;
• metode pedagogice diverse – programele e-learning trebuie să aibă la bază diverse
metode pedagogice, care să ghideze subiecţii pe tot parcursul procesului de învăţare: la
parcurgerea materialelor didactice, la realizarea proiectelor, la evaluarea online şi până la
certificarea programului, dacă este cazul; o serie de experimente care studiază efectul pe
care îl au utilizarea diverselor medii în însuşirea cunoştiinţelor au dus la concluzia că, în
general, un material educaţional diversificat este reţinut în proporţie de 80% prin ascultare, vizionare şi
interactivitate;
• administrarea online – utilizarea sistemelor e-learning necesită asigurarea securităţii
utilizatorilor, înregistrarea acestora, monitorizarea studenţilor şi a serviciilor oferite în
reţea;
• costuri reduse de distribuţie – software-ul educaţional sau soluţiile electronice de învăţare
nu sunt ieftine. Totuşi, costurile lor sunt mai reduse decât cele implicate de o sesiune de
învăţare “clasică”, deoarece sunt eliminate cheltuielile de deplasare, închirierea spaţiilor
pentru cursuri, cazarea şi masa subiecţilor;
• timp redus de studiu – în unele cazuri, în funcţie de soluţia de tehnică adoptată, şi timpul
poate fi trecut la categoria reducerea costurilor: subiectul nu va întrerupe activitatea
profesională pentru a urma un curs, ci va “pierde” doar câteva ore zilnic pentru a învăţa
online sau offline, pe computer;
• interacţiuni sincrone şi asincrone – cele două tipuri de interacţiuni dintre instructori şi
instruiţi se pot completa;
• tehnologii dinamice diverse – acestea permit un feedback pronunţat, în timp real, şi
evaluări formative şi sumative, calitative şi cantitative, realizate într-un mod facil şi de
către evaluatorii cei mai avizaţi;
• dacă învăţământul tradiţional este organizat pe grupe de vârstă, cel online este organizat
pe subiecte; într-o clasă virtuală pot fi reuniţi subiecţi de toate vârstele, cu pregătiri
diferite, neglijând graniţele spaţiale.
Dezavantajele educaţiei de tip e-learning sunt :
• rata mare de abandon a studenţilor – acest tip de educaţie la distanţă necesită eforturi
consistente şi susţinute din partea tuturor participanţilor la procesul instrucţional.
Studenţii trebuie să fie extrem de motivaţi, altfel se instalează fenomenul de abandon
şcolar care este mult mai frecvent în educaţia la distanţă decât în învăţământul tradiţional.
După studiile făcute de Rovai , există câţiva factori care pot influenţa abandonul
şcolar şi care pot fi exploataţi pentru a limita această tendinţă:
- prezenţa
– tutorele şi studentul trebuie să fie prezenţi chiar şi într-o comunitate virtuală;
- egalitatea – trebuie să se manifeste prin aceea că tutorele va modera
activitatea în aşa fel încât toţi participanţi să aibă oportunitatea de a interveni
într-un anumit subiect de discuţie;
- grupuri de lucru cât mai mici – care să permită o mai bună împărţire a
sarcinilor şi activităţilor;
- stilul de predare şi gradul de însuşire al cunoştinţelor reprezintă un factor
important. Aceasta înseamnă folosirea unor formate de cursuri online
specifice acestui tip de educaţie şi care să se adapteze cunoştinţelor
subiecţilor.
• necesită experienţă în domeniul utilizării calculatoarelor – cursanţilor li se solicită
anumite cunoştinţe în domeniul IT. În cele mai multe cazuri instalarea unui sistem elearning presupune
instalarea de aplicaţii sau medii adiţionale care presupun cunoştinţe
tehnice suplimentare. Pentru a minimiza acest dezavantaj, clientul poate folosi un
browser web. Există cazuri în care această abordare nu este posibilă. În acest caz este
necesară modularizarea aplicaţiei, realizarea unui kit de instalare şi a unui ghid al
utilizatorului. În cazul în care sistemul prezintă o multitudine de funcţiuni care nu sunt
modularizate, utilizatorul are reţinere în utilizarea acestora şi, în consecinţă, este
diminuată eficienţa sistemului în sine.
• costuri mari pentru proiectare şi întreţinere – acestea includ şi cheltuieli cu tehnologia,
transmiterea informaţilor în reţea, întreţinerea echipamentului, producerea materialelor
necesare. Comparativ, însă, cu toate costurile pe care le implică procesul educaţional clasic, acestea sunt
net mai mici.
Cu toate aceste dezavantaje sau limitări, experienţa platformelor e-learning deja funcţionale
a demonstrat faptul că participanţii la educaţie prin intermediul noilor tehnologii e-learning se
familiarizează în scurt timp cu mediul virtual şi intră relativ repede în ritmul natural al transmiterii
şi, respectiv, însuşirii de cunoştinţe prin acest modern şi eficient tip de educaţie.
Pop Silvia-Elena
Vreau sa ma înscriu. Care sunt pașii?
RăspundețiȘtergere